Over

“Schrijver, personage, verhaal, ze hebben allemaal een eigen wil. Fictie, je begint met niets, of misschien diende het briljante idee zich aan terwijl je stond te douchen, en een ogenblik lang was alles van kop tot staart helder. Maar dan duik je het verhaal in, en blijkt het nog rond te zweven in het zwarte niets. Dan begint de ontdekkingstocht pas echt. De schrijver, misschien heeft die zich inmiddels vastgebeten in de paar elementen die helder zijn: een hoofdthema, een leefsituatie, een prachtig begin of een hartverscheurend slot, een paar personages. Maar wat willen die personages? Hoe bewegen ze zich in je verhaal? En waarom lijkt dat verhaal telkens een andere bocht te nemen dan je had bedacht?

Bij beide romans van mijn hand heb ik na ongeveer vijfentwintigduizend woorden het roer moeten omgooien: er dienden zich personages aan die een heel andere thematiek vertegenwoordigden, het verhaal dwong me mijn visie te herzien, en mijn oorspronkelijke fascinatie met de thematiek bleek een heel andere te zijn dan ik dacht. Niet alleen de personages en het verhaal wilden iets anders dan ik had verwacht, ook ik wilde iets anders. En dus kan ik stellen: per roman gooi ik gemiddeld vijfentwintigduizend woorden weg. Nu ben ik met mijn derde roman bezig, en nu gaat me dat niet meer overkomen. Natuurlijk niet.

Schrijven heeft een dynamiek die zich met niets laat vergelijken. Auteur Erik Jan Harmens kwam langs in een van de cursussen, en hij zei: ‘Een van de belangrijkste bezigheden van het schrijven is niet schrijven.’ Dat proces, het broeien, overpeinzen, snuffelen, verwerpen, weer beetpakken, dat dient om inspiratie en vorm tot een geheel te smeden, zodat schrijver, personage en verhaal dezelfde kant op willen: het is geen willekeurige dwaaltocht, het is een proces waar je tegelijk het stuur in handen hebt, en je laat meevoeren. Vaak is dat een van de kernen van mijn werk: om mensen te begeleiden in het vormgeven van hun maakproces.” – Frank Gunning

  

Frank Gunning

Frank is schrijver, regisseur en producent, en de schrijfcoach van Atelier de Pijp. Na zijn theateropleiding was hij op het podium te vinden als acteur en cabaretier. Hij won in 1998 zilver op het Amsterdams Kleinkunst Festival, toerde door Nederland, speelde in locatievoorstellingen en jeugdproducties. Maar gaandeweg werd het proces van creëren belangrijker dan het podium. In de zomer van 2014 verscheen zijn debuutroman Meisje van glas bij uitgeverij Querido. In november 2017 kwam zijn tweede roman uit: Schuilplaatsen van Woody Gardiner. In opdracht schrijft, regisseert en produceert Frank theater, hoorspel, korte film en cabaret. Ook is hij initiator en artistiek leider van verschillende kunstinitiatieven, zoals locatietheatergroep Pampa Lab en het kunst- en theaterfestival voor kinderen Waterpaard.